PART TIME JOB

Saturday, 29 September 2012

~ Kek Manual ~

Assalamualaikum...selamat berhujung minggu...huhuhu... mnggu ni miss purple cam rajin sket la dr minggu yg laen... hehe... pasal teringin nak wat kek marble.. ermm ni sume maklong la punyer pasal.. sedap sgt makan kek marble dia.. teringat2 lagi smpai skng..apa lagi ngk ada bahan kat umah ..dengan berbekalkan kerajinan yg ada miss purple pun watla kek marble tuh huhuu...tp maklongnyer kek lagi cntik la sbb warna makkk oii meraahh saga tuh...hahaha ... tp yg sadisnya.. mixer rosak la pulak kan.... apa nak wat pukul ler pkai kudrat yang ada... huhu punyer lenguh tngan duk pukul mentega + gula... adoii nak bg ringan bukan senang tau.... warghhh nangis tol.... tp bila dah siap...fuhh lega sangat.... tp...leh x jgn makan...ngk je ea.. sbb syg sgt nak mkn sbb penat x ilang hehehehehehe......





Finally... huhuhuuhu.. mood tlg picit bahu nie pleasss hihihi ( ngade tol ! )

Thursday, 20 September 2012

~Burger Segamat~

Assalamualaikum..... Selamat Tengahari...
12.00pm...15min lagi tunggu nak rehat . pe nak wat keje sume dah settle.. apa lagi duk belek2 FB la kan n Blog hehehe.... sambil2 tu duk belek pic dalam folder ni.. ternampak lak gambo burger segamat ni...aduuuii meliur dah mulut ni.... hehehe sib bek x menjejeh kuar je kan.. burger ni mmg sedap n murah... bak kata lebih murah dr tmpat yg pnh mis purple duduk... tganu ke mersing ke sm je mahal burger.. dh la x sedap mana kan... tp burger segamat ni leh wat teringat2 smpai x tdo mlm ... hehehehe... apa taknya.. daging dia lembut je... ni burger special tau harga RM 3.00 kalo tmpat burger spesial mau kat RM 3.50 silap2 buh RM 4.00 kot. apa yang spesel pasal burger ni meh nak citer

  • daging/ayam yanmg bersalut telur
  • sebelum dia salut tu die buh mayonis , kicap cair  n rempah
  • watkan dia sedap..daging dia x dela garing sgt..
  • bila makan penuh mulut n mayonis dia..perghhh meleleh
  • mmg terbaik la...kat segamat je la kan... tp may b kat tmpat laen ada g yg sedap
  • Harga Burger Special RM3.00 burger Biasa RM 2.20...mmg berbaloi
  • Lokasi : Depan Bilion
  • Masa bukak Kedai: x pastilah rasa dr kul 3.00ptg smpai 12.00mlm
  • pakcik yg wat tu senyum je...
  • The Great !!!! like 100 kali





  • Amacam meleleh x... huarghhh lapar ni... k la nak balik makan. daaaa.......Adios..Assalamualaikum

Saturday, 15 September 2012

~ Berbudi dengan Tanah~

Assamualaikum...selamat pagi... ( entry di pagi hari la ni ) hehehe....

Ari nie miss puprle rasa nak kongsi skit salah satu hobi jugak ni... hobi yang mndtgkan hasil. berbudi kepada tanah.. sejak2 dh balik ke kg halaman nie... hepi je rasa hati..  kat kg apa lagi yang ada kalo bukan dengan menanam... tp miss purple suka tanam sayur n bunga..  hehehe korg msti tau kan.. kdg2 dengan pokok kita leh wat jadi ubatan tradisional..hehe x yhla bergantung sgt n ubat hospital.... hehehe ( padahal miss purple ni  x suke mam ubat hospital ) ...huhu byk lak songeh kan... ni nak cter pasal bunga n tanaman je... korang kenal pokok sireh..dulu2 org tua suka makn sireh n buah pinang... bgus tau leh kuatkn gg kita ni..zaman dulu mn ada org gosok gg kan...hahaha n daun sireh la jadi ubat gg diorg.. ni rupanya daun sireh..

Daun Sireh


gambar ni kat tanaman miss purple tau bukan amik kat google ea... segar je... kalo korang nak tau apa lagi kelebihan dia meh cni nak list

  • leh hilangkan sakit kepala - ramaskan daun sireh buh kat rambut
  • penyeri wajah - amik 7 helai rendam dalam air panas wapkan kat muka dan selawat 3 kali
  • pembersih wanita - rebus daun sireh n cuci MISS V wanita 
  • melegakan kegatalan - kdg2 wanita ni Miss V dia sensitif ni salah satu herba yang leh redakan kegatalan

Pokok Selasih 





pokok selasih ni x pasti la apa kegunaan dia...tp yg pasti sedap sgt kalo dicampur dengan betik wat masak bening ( masak air ) campur skit n lada hitam.... turunkan kalestrol hihihi

Pokok Kacang Buncis






huhu korang nak tau... miss purple n family sampai  x termakan n sayur ni... mmg byk sgt dia kuar.. ngkla rezeki kalo kita rajin berbudi n tanah.. kalo rajin lagi leh jadi pendapatan ni.. apa taknya sehari 2 kali petik pagi n petang ...sekali petik penuh satu tapis.. byk tau... kitorg asyik bagi kat org je sape nak sila la dtg ke rumah.... hehehe kalo nak poskan  xleh layu pulak nnti.

Bunga Ros





x penah bosan ngk bunga nie..... pokok bunga ros ni pun x berhenti dia berbunga agknya akibat baja yang cukup kot... dan selalu nyanyi kat pokok ni setiap pagi.. tu yang die berbunga dengan hebatnya....huhuhu cantikkkkk


Pokok x tau nama 







bunga ni paling sng sgt nak tumbuh n bunga x cepat luruh... amik biji je kat tengah2 bunga tuh tabur je kat tanah....cepat je dia tumbuh n berbunga......cantik bunga ni tp x tau nama dia apa... huhuu ala2 cam daisy gak bunga ni... pun bunga matahari...aishh x tau la apa dia..... mcm2 warna dia ada... merah,pink,kuning dan oren....

huhu ni je la koleksi pagi ni... kalo rajin lagi nnti miss purple upload lak bunga kenanga n melur.... wangi tau bunga2 ni


#Misspurple nak kuar..nak g nursery nak cari bunga yang pelik2 lagi#



~ Gelang Manik ~

hehehe lamanya x update blog... skng ni dh ada minat baru... menjahit hahaha pelik je bunyi kan... cm ne la leh minat sgt menjahit skng ni...padahal bnda ni la paling benci nak wat dlm hidup... x semena-mena minat sgt n manik skng ni... n satu lagi gelang manik... dr dulu lagi suke sgt pkai gelang manik...skng ni nak try wat sendiri nak design sendiri... bak kata org maklumat di ujung jari... searh youtube r pe lagi kan... cari punye cari..design bawah ni nmpak menarik...excited sgt nak try... hehehe kalo korg nak try jugak jom r blaja wat mende nie... msti bes kan hasil kreativiti sendiri.







 

Wednesday, 18 July 2012

~Butterfly~








Ketika waktu mendatangkan cinta
Aku putuskan memilih dirimu
Setitik rasa itu menetes
Dan semakin parah
Bisa ku rasa getar jantungmu
Mencintaiku apa lagi aku
Jadikanlah diriku
Pilihan terakhir hatimu
Reff:
Butterfly terbanglah tinggi
Setinggi anganku untuk meraihmu
Memeluk batinmu yang sempat kacau
Karna merindu
Butterfly fly away so high
As high as hopes I pray
To come and reach for you
Rescuing your soul
That previous messed up false me and you
Jalan ini jauh
Namun kita tempuh
Bagai bumi ini
Hanya milik berdua
Biar ku berlebihan
Mendekatimu
Namun ku tunggu





Sunday, 8 July 2012

~ Cerita Baru ~



Hanya Lagu.....dengan lagu mungkin itu jadi kenangan... Suatu masa dulu... 2/7/2012 bermula cerita baru.... mungkin cerita yang lebih baik yang diharapkan.... cerita yang lebih membahagiakan....cerita yang lebih kejujuran.... Harapnya jauhla dari org yang suke bercerita tanpa usul periksa.... yang suke menuding dari membantu ....yang suka mengaib dari membela.... yang suka mencari kesalahan dari mengajar...  mengingat diri yang tidak pernah sempurna...

~Kisah Silam yang Hitam~ 

Sunday, 17 June 2012

~Kisah Anak Orang Kampoung~

Kisah lagu yang sangat unik....sedap muzik dier..tp yg bes lirik nyer...huhu sedih jugak tp dgr lagu x rs sedih pun...ye la...kisah seorg lelaki yang jatuh cinta n anak org kaya..sedar diri bah org miskin x layak nk kawin sbb rs rendah diri sgt....ape pun  x leh..kerana miskin x leh nk kawin n org yg dier cnta..seksa tuh...

Jom Dngor lagu n dier cm ner bes x?


memang aku ini
anak orang miskin
tiada apa-apa
yang dapat ku berikan
engkau memang cantik
memang tidak padan
dan tidak sepadan

aku nak kampung
tiada pelajaran
kuli kuli sahaja
memang tidak pandan
cantik bah kau itu
banyak yang tergoda
lagi orang kaya

tiada keretaku
bawa kau jalan-jalan
rumah ku pun tiada
ada pun bapa punya
apa lagi belanja mau bayar
berian kahwin sama kamu

bukannya ku tidak
suka sama kamu
tapi aku takut 
hidup kau senggara
kerna aku cinta
aku lepaskan kau
sama orang lain

engkau masih muda
cantik lagi menawan
janganlah kau cari
lelaki macam saya
engkau memang cantik
nanti kau menyesal 
tiada guna



Wednesday, 25 April 2012

_ Dewi ALeeya- How I wish Be....=)

Apabila jendela terbuka
Terbongkar segala rahsia
Betapa indah semua
Kewujudan yang tercipta
Senyummu Dewi Aleeya
Indah nan mempersona
Sanggup ku telan selaut bara
Ku tak menghiraukan
Apa tohmahan terhadap dirinya
Ku yakin percaya
Kerana ku tahu kau dewi hatiku
Kau Dewi Aleeya
Tiada duanya
Hanya kau yang satu
Kau Dewi Aleeya
Dambakan selalu
Penyeri di istanaku

Tentang Rasa - Soft Song ya!




Aku tersesat
Menuju hatimu
Beri aku jalan yang indah
Ijinkan ku lepas penatku
‘tuk sejenak lelap di bahumu
Dapatkah selamanya kita bersama
Menyatukan perasaan kau dan aku
Semoga cinta kita kekal abadi
Sesampainya akhir nanti selamanya
Tentang cinta yang datang perlahan
Membuatku takut kehilangan
Ku titipkan cahaya terang
Tak padam di dera goda dan masa
Dapatkah selamanya kita bersama
Menyatukan perasaan kau dan aku
Semoga cinta kita kekal abadi
Sesampainya akhir nanti selamanya
Dapatkah selamanya kita bersama
Menyatukan perasaan kau dan aku
Semoga cinta kita kekal abadi
Sesampainya akhir nanti selamanya
http://hotliriklagu.com
Dapatkah selamanya kita bersama
Menyatukan perasaan kau dan aku
Semoga cinta kita kekal abadi
Sesampainya akhir nanti selamanya

Friday, 30 March 2012

- Bernyawa dengan sebelah jiwaku -






Muzik bes...lirik bes...
chorus paling bes n bermakna

Lihatlah, lihatlah aku buktikan padamu
Walaupun ku jatuh tapi tak tersungkur
Biarkan, biarkan ku berdiri sendiri
Kerana ku yakin masih lagi mampu
Bernyawa dengan sebelah jiwaku oh…
 Takkan ku biarkan mata mengalirkan air mata kecewa
 Kini ku berani lebih berdikari

p/s : semakin bersemangat yeah!!!!!

Tuesday, 20 March 2012

- Siapa Kawan Baik -

SIAPAKAH KAWAN YANG BAIK ??

Kawan yang baik tidak pernah mengumpat di belakang kawan baiknya.

Kawan yang baik tidak pernah cemburu dengan kejayaan kawan baiknya.

Sebaliknya kawan yang baiklah yang paling banyak membantu kawan baiknya untuk mencapai kejayaan....

Kawan yang baik tak pernah mempengaruhi kawan baiknya untuk membuat perkara yang buruk dan saya-saya.

Kawan yang baik adalah orang yang selalu menasihati kawan baik nya untuk berbuat kebaikan.

Kawan yang baik adalah orang pertama yang akan dicari bila tiba masa sedih atau gembira.

Kawan baik menjadi tempat kita meluahkan perasaan yang tak dapat diluahkan kepada kawan biasa.

Kawan yang baik tak pernah memaksa kawan baiknya untuk sentiasa berada disisinya.

Kawan yang baik tak pernah melarang kawan baiknya untuk berkawan dengan kawan yang baik.

Kawan
yang baik tak pernah cemburu jika kawan baiknya mempunyai ramai kawan
baik, kerana kawan yang baik tahu apa yang paling baik untuk kawan
baiknya.

Kawan yang baik akan sentiasa mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan kawan baiknya di dunia dan di akhirat di dalam doanya.

Kita adalah kawan yang baik jika kita faham bahawa kawan baik kita bukanlah seorang yang sempurna.

Kita adalah kawan yang baik jika kita menjadi kawan yang baik kepada kawan baik kita.

Kita
bukanlah kawan yang baik jika kita tidak menghargai kawan baik kita,
kerana kawan yang baik akan sentiasa menghargai kawan baiknya.

Kita
bukanlah kawan yang baik jika kita tidak memberitahu perkara yang baik
kepada kawan baik kita, kerana kawan yang baik akan selalu menyampaikan
perkara yang baik kepada kawan baiknya.

Friday, 24 February 2012

-Pulau KaPas -




Cam best jek tempat ni dh 3 tahun duk tganu ni lom lagi jejak tmpat nie.. teringin sgt kat hati nie g sn. cm ner rs seharian duk dpulau ermm kene wat plan nk g sn nie. rasanya masa yg sesuai g pulau antara mac-sep tu cuaca yg baiklah.. harapnya dapatlah g tahun nie...





Sunday, 19 February 2012

- LawaR ikaN -


Lawar Ikan 


Korang pnh makan x lawar ikan nie.. msti jarang dgr kan. makanan ni popular kat kelantan tp x sume org kelantan tau pasal mknan nie sbbnya terkenal kat kawasan2 pantai jer. cara nk wat mmg sng sgt kalo tgk cara nk wat msti rasa geli nk mkn. apa x nya ikan nie x msak langsung x gune gas pun, jimat memang jimat. Campur pulak n daun2 ulam perghh kalo duk kg mmg sng la pasal x yh nk bli2 ulam kat pasar...k mls cter pjg jom kita ngk resepi nk wat cm ner.


3-4 ekor ikan tamban ( amik isi jer pastu potong kecik2 )
10 batang cili padi ( cili pgil btg ke ulas hehehe )
seikat kacang panjang ( hiris bulat2 dan nipis)
seikat daun serai kayu ( knl x daun nie dier mcm pucuk gajus )
3 biji limau nipis
2 pucuk daun kesum  ( potong halus)
2 biji tomato ( hiris nipis)
garam secukup rasa

Cara nk wat:

Tumbuk cili n garam masuk dalam isi ikan. pastu perah limau nipis n campurkan ulam ulaman gaul sesuka hati...kan dah siap, per lagi makan la n nasi panas2...nyum2 sedap.





Saturday, 18 February 2012

-Tuhan Tolong Jagakan Dia Untukku -




Hanya dirimu yang kucinta
Takkan membuat aku jatuh cinta lagi
Aku merasa kau yang terbaik untuk diriku


Walau kutahu kau tak sempurna
Takkan membuat aku jauh darimu
Apaadanya ku kan tetap setia kepadamu
         
Reff:
Tuhan jagakan dia,
dia kekasihku kan tetap milikku
Aku Sungguh mencintai
sungguh menyayangi setulus hatiku

Lovely Notes :
  • Da Sweet Song

Tuesday, 14 February 2012

-Sedekah -






saper sangka bagi mkn kucing juga adalah salah satu sedekah... tp org kita bile nmpak kucing mnjerit ketakutan mcm nmpak rimau... apa salah bg seketul jer ayam atau aper2 yg boleh diorg mkn... ni tendang2 pulak..sedih ngk nasib kucing.. tp yg nyata saya tetap syg kucing

Wednesday, 8 February 2012

- Mampukah -

~✿>> Tanda awal PERUBAHAN DAN KESOLEHAN seseorang :

1) SOLAT di awal waktu..
2) Jika mendengar NASIHAT, segera menerimanya..
3) Jika bercakap dan bersikap RENDAH HATI..
4) Senangnya BELAJAR dengan siapa pun..
5) Dengan SABAR memeriksa lawan bicara yang awam..
6) Selalu mengambil HIKMAH dari semua peristiwa yang dialami dan semua peristiwa yang terjadi..
7) SEMANGAT pada kebaikan..
8) Bicaranya MENYENANGKAN..
9) PEMAAF dan suka minta maaf (menyedari kesalahan)..
10) Kesibukannya asyik MEMPERBAIKI DIRI dan tidak tertarik membicarakan apalagi mencari AIB (kesalahan) orang lain..

>>> Individu yang bersedia MENGUBAH DIRINYA adalah yang PALING BERSEDIA sebenarnya..♥♥

- Bisakah _





Daku terasa ingin membawa
Cinta yang terlara ke titik mula
Kembali mencuba untuk kali kedua
Menggilapkan gerhana jiwa

Pernah ku terasa ingin merayu
Pada kasih dulu pulang padaku
Lupakan dosaku putihkan kelabu
Tenangkan amarahmu
Namun?

Bisakah yang terpadam dinyala
Bisakah yang terhina dicinta
Walau ku himpunkan sesalku
Bisakah terbuka kalbu

Naluri meminta kuungkapkan kata
Seindah bahasa janjikan setia
Akan bersemilah cinta dihatinya
Percaya ku semula
Namun?

Bisakah yang benci disayangi
Bisakah yang dusta dimaafi
Walauku himpunkan sesalku
Bisakah terbuka kalbu

Bila senduku berlinang sayu
Dalam rinduku ku tertanya

Bisakah yang benci disayangi
Bisakah hatiku difahami
Walauku himpunkan sesalku
Bisakah terbuka kalbu

Wednesday, 1 February 2012

- Pelangi _

- Nampak x Pelangi Tuh....cantikkan... tp pelangi ni kejap jer... dia x selalu ada... bile hujan turun lepas tuh berhenti... kemudian ada sinar matahari sket dier muncul la. cantik bile tgk pelangi.... tp kecantikan tuh sekejap je.... x sampai satu hari dier pun hilang.. x mungkin pulak esk dia ada lagi... hurmmm... tu la kehebatan pelangi....bile tgk pelangi tbe2 teringat lagu nie.. Peterpan - Semua Tentang Kita
cam kehidupan kita jugak....setiap hari pasti ada perubahan yang berlaku... tp kita yang hidup ni nak x nak kene jugak tempuh hidup tuh walau sesusah n seperit mana yang kita rasa.. lain orang lain kehidupannya... tp sesekali terlintas jugak kenangan lama.. nak2 masa baru2 sampai terengganu dulu.... diam2 x diam 3 tahun dah duk terengganu ni.. setaip hari tu la hati ni sentiasa menjerit nak balik tempat sendiri..apakan daya kehidupan tetap kehidupan... tetap kene teruskan jugak kan...