PART TIME JOB

Tuesday, 28 June 2011

-Artikel Gelabah -

BARU-BARU ini, kawan saya menghantar keretanya ke bengkel kerana ketika memandu, dia terdengar bunyi berdegup-degap dari arah belakang kenderaannya. Setelah menceritakan masalah kepada mekanik bengkel, keretanya terus dipandu uji untuk mempastikan dari manakah datangnya bunyi itu.
Sebaik sahaja turun daripada kereta, si mekanik menyatakan yang kereta itu mempunyai masalah yang berat dan berbahaya. Mungkin kenderaan itu mempunyai masalah penjajaran tayar yang tidak sempurna. Keretanya boleh masuk parit kerana pemanduan tidak stabil. Keempat-empat tayar keretanya diperiksa dan penjajaran dilakukan. Tetapi, sebaik sahaja kawan saya memandu keretanya, bunyi itu masih ada.
Kali ini, mekanik itu mengatakan ia adalah masalah getah penyambung di salah satu tayar kereta. Tayar keretanya boleh tercabut andainya memandu di jalan yang berlubang-lubang. Malangnya, keadaan tidak berubah setelah getah itu diganti. Getah penyerap di kedua-dua bahagian belakang pula ditukar kerana mungkin absorber yang bermasalah. Namun, bunyi itu masih ada lagi. Akhirnya setelah RM500 melayang, kawan saya bercadang untuk membawa keretanya ke bengkel yang lain untuk mendapatkan second opinion.
Hendak dijadikan cerita, kawan saya berasa dahaga lalu mencari botol air mineral di dalam keretanya. Puas mencari tidak ditemuinya. Akhirnya apabila dia 'menggagau'ke bawah kerusi pemandu, dia terjumpa botol air mineralnya. Di sebelah botol itu pula terdapat sebuah tin biskut. Tangannya segera mengetuk tin itu dengan botol air mineralnya. Kedengaran bunyi berdegup-degap. Rupa-rupanya dari situlah datangnya bunyi yang berharga RM500 itu.
Punca dia berbelanja RM500 adalah kerana dia terbeli ketakutan. Penjualnya adalah mekanik bengkel itu. Kawan saya hanya ingin memandu dengan selesa. Apabila dia meminta perkhidmatan membaiki keretanya, mekanik itu telah menjual ketakutan sehinggakan dia membaiki keretanya kerana takut keretanya masuk parit atau tayarnya tercabut. Inilah trend sebilangan peniaga. Mereka bukan menjual perkhidmatan, sebaliknya ketakutan.
Untuk menguruskan tubuh yang semakin membesar, mulalah kita mencari jalan untuk menguruskan badan. Bagaimanapun, apabila kita cuba menguruskan tubuh dengan mendapatkan pil pelangsing, si penjual mengasak kita dengan pelbagai pantang larang seperti makan sebelum jam 8.00 malam, jangan makan makanan yang berminyak, jangan minum ais, banyakkan meminum air masak dan bersenam.
Andainya kita tidak ikuti pantang larang apabila memakan pil pelangsing itu, tubuh kita tidak akan berubah kurus, malah akan semakin membesar dan menghidap penyakit darah tinggi, kencing manis dan sakit jantung. Alahai. Bukankah dengan mengamalkan semua di atas dan tanpa memakan sebiji pun pil pelangsing itu tubuh kita akan sihat dan kurus juga?
Untuk pandai bahasa Inggeris, kita mencari jalan untuk mempelajarinya. Selain daripada mengikuti kelas-kelas formal, kita boleh juga belajar melalui buku dan peralatan audio. Malang sekali terdapat jurujual yang bukan menggambarkan kebagusan produknya dan kebaikan mempelajari bahasa itu. Sebaliknya mereka menguji kita dengan istilah-istilah yang sukar hingga membuat kita terasa yang kita belajar bahasa Inggeris bukannya kerana ingin berkomunikasi dengan lebih baik, sebaliknya kerana takut dipandang jahil.
Apabila kita mencari keselesaan dengan membeli kereta, kita ditakutkan supaya segera membeli kerana jika terlambat, harga kereta itu akan naik. Bila kita ingin memperbaiki masa depan dengan melabur, kita diberikan gambaran masa depan yang kelam jika kita tidak mengambil produk yang ditawarkan. Oleh kerana kita membeli bukan lagi untuk berseronok, selesa, atau bahagia, sebaliknya kerana takut, maka akhirnya kita menyukai ketakutan.
Apakah kita boleh menyangkal, untuk berhibur juga, sebilangan daripada kita mula memilih hiburan yang menakutkan? Di laman web Finas yang dikemaskini minggu lepas, lima daripada sepuluh filem-filem yang mendapat kutipan yang terbanyak dalam sejarah perfileman Malaysia adalah filem-filem hantu.


purple:
  • biasa benor n kejadian2 diatas
  • berwaspada ketika perlu
  • moga x tertipu lg

Sunday, 12 June 2011

nak balik segamat...nk balik segamat....

ati ni meronta - ronta nak balik segamat...rindu tu mmg x terkata.....hari ni 13/6/2011 pembukaan sistem pertukaran anggota...wahhhhh ( dalam hati sgt teruja ) tanpa pikir pjg trus tekan n apply nk tukar balik negeri asal....huhuhu...kalo fikirkan kawan2 mmg sgt sedih...tp smpai bile kan!!!......yang indah hanya sementara..yg kekal kasih keluarga....keluarga tetp dlm hati.....kawan2 tetap menjadi kenangan terindah,,,,,harapnya kali ni dapatlah tn hj luluskan permohonan ni.......mohon sgt2....( parah dah hati duk tganu ni ) huhuhuhu........kawan2 doakan sayer dapat tukar yer....nak sgt dlm hati ni.......tuhan jer yg tau....harapnya dapat tukar aminn..

purple:
  • harap dapat tukar
  • kalo tukar msti ngs sbb kawan2 x der
  • kalo balik segamat x leh meronggeng
  • tp suka sbb dekat n mak ayah sayer
  • dekat n kucing

Thursday, 9 June 2011

- mlm yg Glamour -

berangan nk glamer kan ni la hasil dari bulu mata Palsu yg sayer nk sgt tuh......comel x?

Sunday, 5 June 2011

its not about da money




da bes song...that i like



lyrics

Seems like everybody’s got a price,
I wonder how they sleep at night.
When the tale comes first,
And the truth comes second,
Just stop, for a minute and
Smile
Why is everybody so serious!
Acting so damn mysterious
You got your shades on your eyes
And your heels so high
That you can’t even have a good time.
Everybody look to their left (yeah)
Everybody look to their right (ha)
Can you feel that (yeah)
Well pay them with love tonight…
It’s not about the money, money, money
We don’t need your money, money, money
We just wanna make the world dance,
Forget about the Price Tag
Ain’t about the (ha) Ka-Ching Ka-Ching.
Aint about the (yeah) Ba-Bling Ba-Bling
Wanna make the world dance,
Forget about the Price Tag.
We need to take it back in time,
When music made us all UNITE!
And it wasn’t low blows and video Hoes,
Am I the only one gettin… tired?
http://www.hotnewsonglyrics.com/jessie-j-feat-b-o-b-price-tag-lyrics.html
Why is everybody so obsessed?
Money can’t buy us happiness
Can we all slow down and enjoy right now
Guarantee we’ll be feelin
All right.
Everybody look to their left (yeah)
Everybody look to their right (ha)
Can you feel that (yeah)
Well pay them with love tonight…
Yeah yeah
well, keep the price tag
and take the cash back
just give me six streams and a half stack
and you can keep the cars
leave me the garage
and all I..
yes all I need are keys and garage
and guess what, in 30 seconds I’m leaving to Mars
yes we leaving across these undefeatable odds
its like this man, you can’t put a price on life
we do this for the love so we fight and sacrifice everynight
so we aint gon stumble and fall never
waiting to see, a sign of defeat uh uh
so we gon keep everyone moving there feet
so bring back the beat and everybody sing
it’s not about…
Yeah yeah
oo-oooh
forget about the price tag

-BuLu MaTa Palsu-

hehehe........nk ciiterkan betapa tempat sayer bekerja skng ngh mnggu org melaram.....disebabkan APC ( dlm erti kata lain malam anugerah pekerja cemerlang ) apa lagi masing2 memikirkan hari2 nk pkai baju aper.....kasut aper..slendang aper.....make-up cm ner...itu la inila...hahaha mcm2....smpai hari2 dtg kerja mula2 skali wat cari internet pasal nk pakai baju aper mlm tu nnti...x kisah laki ker pompuan rating sm naik...hahahha termasuk la sayer........tp tuk mlm tu yg sy cumer glerkan mncari bulu mata palsu hih pasal baju syer dh ader....jadinya cumer cari aksosari tmbhn jer.....idea ni dapat dari mn tau...dr bonda yg tercint..( ya..mak sayer sgt suka melaram..)...aper lagi smpai ke kelantan mencari bulu mata...akhirnya jumpa..dlm hati boleh ker x pkai bulu mata palsu ni....dlm mncari2 bulu mata akhirnya jumpa la kat pasar pagi dlm satu kawasan yg agak biasa tp sgt sesak org ke sn...mcm pesta d pagi hari...tnyala kat akak tu ader x bulu mata palsu ( makcik di skeliling degr kehairanan pastu mula la menyindir..hahaha aku nk cari gak la bulu mata palsu..nk try gok skli gane muka pakai bulu mata ...mcm flem star ker x?tp kalo dh x cntik huhu pklai cm ner pn muka buruk gak...) adehhhh terasa lak haha..whatever makcik..yg penting i tetap nk glamer mlm tuh..jgn jeles....tnya punyer tnya amik ko..harga RM 4.00 padahal kat kg sayer RM 2.50 jerk..huhu x perlah bli jerlah kan nk glamer punyer pasal...hahaha......skali balik tganu hurmmm byk nyer bulu mata jumpa.....huahuahahuahua( nk ngs ase )...menci sgt weii hrga pun  murah


P/S : lenkali tnya dulu kat tmpat terdekat...excited sgt nk glamer amik ko....dpt mhl......x der pilihan lak tuh pdahal berlambak depan mata......kui kui kui